Pages

Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025

Η Οδύσσεια του Νόλαν, το Trailer, ο Μπατμαμέμνων και η Πελοπόννησος


 Η Universal Pictures έδωσε στη δημοσιότητα το πρώτο teaser για την πολυαναμενόμενη ταινία «Οδύσσεια», τη φιλόδοξη κινηματογραφική διασκευή του ομηρικού έπους από τον Κρίστοφερ Νόλαν, με την Ελλάδα –και συγκεκριμένα την Πελοπόννησο– να βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος.

Μέρος των γυρισμάτων της ταινίας πραγματοποιήθηκε σε Μεσσηνία και Κορινθία, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μία φορά τη δυναμική της περιοχής ως κινηματογραφικού προορισμού παγκόσμιας εμβέλειας. Η επιλογή των φυσικών τοπίων της Πελοποννήσου προσδίδει αυθεντικότητα και κινηματογραφικό βάθος στο ταξίδι του Οδυσσέα, τον οποίο ενσαρκώνει ο Ματ Ντέιμον, κατά τον επαναπατρισμό του μετά τον Τρωικό Πόλεμο.

Ένα all-star καστ και η «σφραγίδα» Νόλαν

Δίπλα στον Ντέιμον, η ταινία «Η Οδύσσεια» φιλοξενεί ένα εντυπωσιακό καστ: Αν Χάθαγουεϊ, Ζεντάγια, Τομ Χόλαντ, Λουπίτα Νιόνγκο, Σαρλίζ Θερόν, Μία Γκοθ, Μπένι Σάφντι, Τζον Μπέρνθαλ και Τζον Λεγκιζάμο, μεταξύ άλλων.

Ο Νόλαν υπογράφει όχι μόνο τη σκηνοθεσία αλλά και το σενάριο, ενώ συμμετέχει στην παραγωγή μαζί με τη σύζυγό του, Έμα Τόμας, συνεχίζοντας την απόλυτα ελεγχόμενη δημιουργική του πορεία μετά τον θρίαμβο του «Οπενχάιμερ», που απέσπασε επτά Όσκαρ το 2024.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του επικεφαλής της Universal, Τζιμ Ορ, στο CinemaCon, ο οποίος περιέγραψε την ταινία ως «ένα φανταστικό, μοναδικό κινηματογραφικό αριστούργημα, για το οποίο ακόμη και ο ίδιος ο Όμηρος θα ήταν περήφανος».

Ο «Μπατμαμέμνων» που άναψε φωτιές

Αν όμως κάτι έκλεψε την παράσταση στο trailer, αυτό δεν ήταν μόνο τα τοπία ή το καστ, αλλά το look του Αγαμέμνονα, τον οποίο υποδύεται ο Μπένι Σάφντι. Η πανοπλία και κυρίως η περικεφαλαία του Μυκηναίου βασιλιά που μοιάζει με κάτι σαν Μπάτμαν προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων στα social media, με πολλούς να μιλούν για έναν «Μπατμαμέμνονα» ή έναν «Chad Αγαμέμνονα».

Το επίχρυσο διακοσμητικό στοιχείο που παραπέμπει σε ανθρώπινη σπονδυλική στήλη και ο μοντέρνος, σχεδόν comic χαρακτήρας της περικεφαλαίας άνοιξαν εκ νέου τη συζήτηση γύρω από την ιστορική ακρίβεια στο σινεμά και από τα όρια της καλλιτεχνικής ελευθερίας, αν και η ταινία ουσιαστικά θα λέγαμε ότι είναι ένα έργο φαντασίας.

Ιστορία, μύθος και… rule of cool

Η διαμάχη, ωστόσο, δεν είναι καινούργια. Η ίδια η Οδύσσεια αποτελεί λογοτεχνικό έργο, γεμάτο μυθοπλασία και αναχρονισμούς, καθώς ο Όμηρος ενσωματώνει στοιχεία της Αρχαϊκής περιόδου σε γεγονότα που τοποθετούνται στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού.
Όπως και σε άλλες υπερπαραγωγές, από τους «300» έως τα σύγχρονα blockbusters της Marvel, η αισθητική υπακούει συχνά στο λεγόμενο «rule of cool», θυσιάζοντας τη λειτουργικότητα προς όφελος της εικόνας και της αναγνωρισιμότητας των ηθοποιών.

Η επιλογή του Νόλαν φαίνεται να κινείται ακριβώς σε αυτή τη γραμμή: μια στιλιζαρισμένη, επιβλητική προσέγγιση, που υπηρετεί το κινηματογραφικό όραμα και όχι ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ.

Αντίστροφη μέτρηση για το 2026

Η ταινία «Η Οδύσσεια» αναμένεται να κυκλοφορήσει στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 17 Ιουλίου 2026. Μέχρι τότε, η συζήτηση γύρω από τον Νόλαν, τον Οδυσσέα του Ματ Ντέιμον, τον «Μπατμαμεμνονα» και τη συμβολή της Πελοποννήσου στο διεθνές κινηματογραφικό σκηνικό μόλις έχει ξεκινήσει.

Αν το τελικό αποτέλεσμα πλησιάσει έστω την αφηγηματική ένταση του Inception, τότε ίσως ο Όμηρος -και το ελληνικό κοινό- να συγχωρήσουν ακόμη και τον πιο… μοντέρνο Αγαμέμνονα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου