“Φωτιές” άναψε στο Δ.Σ. της ΦΑΡΙΣ ο απολογισμός των θεατρικών παραγωγών της Χειμερινής και Θερινής Περιόδου 2024-25 με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Φίλιππο Σοφιανό. Στη σημερινή συνεδρίαση “βγήκαν τα μαχαίρια” αλλά ειπώθηκαν και επιχειρήματα που πρέπει να προβληματίσουν τη διοίκηση της ΦΑΡΙΣ και τη δημοτική αρχή για τη διαχείριση που γίνεται με τη διάθεση των καθιερωμένων προσκλήσεων στις παραστάσεις, την περιορισμένη προβολή και διαφήμιση των παραστάσεων, και το ξεσπίτωμα του ΔΗΠΕΘΕ από το σπίτι του στο κτήριο της οδού Δημοσθένους 2, που ανακατασκευάζεται, με την τελευταία παράταση ολοκλήρωσης των έργων να δίνεται έως τον Απρίλιο του 2026.
Τα παραπάνω επιχειρήματα έφερε στο τραπέζι της συζήτησης σήμερα ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕΚ Φίλιππος Σοφιανός, ο οποίος κλείνει έναν χρόνο στο τιμόνι του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου. 5.119 εισιτήρια έκοψε η παιδική παράσταση, “Ο πρίγκιπας και ο φτωχός” σε σύνολο 35 παραστάσεων, με σύνολο εισπράξεων 29.869 ευρώ, και κόστος παραγωγής 84.143 ευρώ, σε μια ομολογουμένως προσεγμένη παραγωγή, με τη χρήση και της τεχνολογίας, που έκανε αίσθηση. Όσον αφορά στη παράσταση “Καμ Μπακ”, έκοψε 1.200 εισιτήρια, σε 15 παραστάσεις, με σύνολο καθαρών εισπράξεων 12.792 ευρώ, και κόστος παραγωγής 77.785 ευρώ. Όσον αφορά την καλοκαιρινή παράσταση “Δάφνες και Πικροδάφνες” έγιναν συνολικά 8 παραστάσεις με 347 εισιτήρια και σύνολο εισπράξεων 19.436 ευρώ, και το κόστος παραγωγής 77. 318 ευρώ.
Σωφρονάς: “Μοιράζετε τις προσκλήσεις για ψήφους; Λειτουργείτε απόλυτα ψηφοθηρικά”
Από την πλευρά της Αντιπολίτευσης ο Γιώργος Σωφρονάς εξέφρασε την απορία πώς ενώ σε γενικές γραμμές ήταν γεμάτο το θέατρο, πώς εμφανίζονται τόσα λίγα εισιτήρια, με την απάντηση πώς δόθηκαν και προσκλήσεις. Αυτό ήταν που πυροδότησε και την αντιπαράθεση μεταξύ του Γιώργου Σωφρονά και του προέδρου της ΦΑΡΙΣ Σωτήρη Κριτσωτάκη, με τον πρώτο να κάνει λόγο για “ψηφοθηρικές προσκλήσεις” και τον δεύτερο να απαντά ότι η ΦΑΡΙΣ δεν μοιράζει προσκλήσεις, αλλά υπάρχει πρωτόκολλο (λίστα) με ονόματα που είθισται να δίνονται δωρεάν προσκλήσεις για τις πρεμιέρες. Η αντιπαράθεση χτύπησε “κόκκινο”, όταν ο Γιώργος Σωφρονάς κάλεσε τον Σωτήρη Κριτσωτάκη να παραιτηθεί, αν δεν γνωρίζει ποιός είναι αυτός που μοιράζει τις προσκλήσεις, με τον Παντελή Δρούγα να διευκρινίζει ότι οι προσκλήσεις δίνονται από το Γραφείο Εθιμοτυπίας και το Γραφείο Δημάρχου και είναι για συγκεκριμένα πρόσωπα κάθε φορά.
Ξέσπασμα Σοφιανού: “Οι προσκλήσεις έχουν γίνει θεσμός-Καταδικαστήκαμε να παίζουμε σε μια ακατάλληλη σκηνή-Κάνουμε το σκατό μας παξιμάδι για να γίνει η παράσταση”
Των παραστάσεων και του καλλιτεχνικού επιπέδου αυτών υπεραμύνθηκε ο Φίλιππος Σοφιανός, αναφέροντας σειρά λόγων που συντέλεσαν στο να μη βοηθηθεί το ΔΗΠΕΘΕΚ . “Υπάρχει μια αλόγιστη διάθεση προσκλήσεων. Γεμίζει ο τόπος προσκλήσεις, παντού. Η πρόσκληση έχει γίνει θεσμός. Η μισή Καλαμάτα θα πάει στο ΔΗΠΕΘΕ επειδή θα έχει πρόσκληση. Δεν θα καταφέρει ποτέ το ΔΗΠΕΘΕ να κάνει εισιτήρια έτσι. Ο τζαμπατζής ποτέ δεν εκτιμά αυτό που βλέπει, έτσι είναι, και τέρμα! Κάνουμε μια παράσταση με προπώληση, με τα χίλια ζόρια. Καταφέραμε και μπήκε στην πλατφόρμα της προπώλησης μια μέρα πριν την παράσταση, μια μέρα πριν! Έχουμε προπώληση 770 εισιτήρια και βλέπω ένα θέατρο με 400 άτομα μέσα. Πώς βρέθηκαν 400 άτομα; Με τις προσκλήσεις!”, δήλωσε χαρακτηριστικά. Έχει μπει στο υποσυνείδητο ότι θα βρούμε πρόσκληση να πάμε και θα πληρώσουμε στις ερασιτεχνικές παραστάσεις. ..” δήλωσε χαρακτηριστικά μην κρύβοντας την ενόχλησή του για τις δεκάδες δωρεάν προσκλήσεις που δόθηκαν σε βάρος των εισπράξεων του ΔΗΠΕΘΕ.
Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι το θέμα με τα ηλεκτρονικά εισιτήρια ήταν δικό του αίτημα, προκειμένου να μπει το ΔΗΠΕΘΕ στην σύγχρονη, ψηφιακή εποχή και να διευκολύνεται ο κόσμος να κλείνει εισιτήρια, χωρίς να χρειάζεται να παίρνει τηλέφωνα.
Σε άλλο σημείο της επιχειρηματολογίας του αναφέρθηκε στο περιορισμένο μπάτζετ που δίνεται από την πολιτεία για τις παραστάσεις, αλλά και στο έλλειμμα διαφήμισης και προβολής που είχε το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας σε σχέση με άλλα ιδιωτικά θέατρα και μεγάλες παραγωγές. “Το ΔΗΠΕΘΕ δεν είναι κερδοσκοπικός οργανισμός, αυτό σημαίνει επιχορήγηση. Έχουν επενδυθεί 100νταπλάσια χρήματα σε άλλα θέατρα για διαφήμιση. Μην συγκρίνετε ανόμοια πράγματα. Εάν δεν μπουν τα ΔΗΠΕΘΕ στο καθεστώς των κρατικών θεάτρων, που έχουν οργανόγραμμα και τους ανθρώπους τους να δουλεύουν, έχουν μόνιμο θίασο….Εμείς κάνουμε το σκατό μας παξιμάδι για να γίνει μια παράσταση”, δήλωσε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος τόσο στο μικρό μπάτζετ που περιορίζει την παραγωγή όσο και στην ελάχιστη προβολή που γίνεται για τις παραστάσεις, ώστε να γνωστοποιηθούν στο κοινό.
Όσον αφορά την καλοκαιρινή περιοδεία, πήρε την ευθύνη πάνω του για τη λάθος οργάνωση που έγινε, εξήγησε ωστόσο ότι δεν βοηθούσαν οι συνθήκες. “Δεν μπορείς να μπεις στον ανταγωνισμό του Φεστιβάλ της Αθήνας με ένα αφισάκι Α3. Επιβάλλει πανό, αφίσες, ρολά. Πήγαμε με ένα διφυλλάκι που χάνεται μέσα στο Αρχιπέλαγος της επικοινωνίας της Αθήνας. Αν θέλουμε να κάνουμε σοβαρή επικοινωνία, θα χρειαστεί να δώσουμε και σοβαρά χρήματα για αυτό”.
Με την Ελένη Γερασιμίδου η νέα χειμερινή παραγωγή-Υποψήφιο για Βραβείο το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας
Αναφερόμενος στη νέα χειμερινή παραγωγή δήλωσε ότι θα είναι με 2 μόλις άτομα, τον ίδιο και την Ελένη Γερασιμίδου. “Γιατί δεν επιτρέπει το μπάτζετ να είναι παραπάνω. Για να δικαιολογήσουμε μια ποιότητα εκεί πάνω”, δήλωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι οι φετινές παραγωγές είναι δύο συγγραφέων εγνωσμένου κύρους, με 2 ηθοποιούς και σκηνοθέτες εγνωσμένου κύρους”. Επισήμανε ακόμα ότι το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας είναι φέτος υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερου ΔΗΠΕΘΕ από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου, μια υποψηφιότητα που πιστοποιεί και την ποιότητα και το υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο που φέρει. “Εάν εσείς τα λέτε αυτά αποτυχία….Μάλλον απέτυχα ως καλλιτεχνικός διευθυντής. Να σας χαιρετήσω κιόλας. Χίλια συγγνώμη που σας έφερα το θέατρο σε αυτή την άθλια κατάσταση”, δήλωσε σκωπτικά και με πικρία ο ίδιος, συμπληρώνοντας ότι έγιναν πολύ σημαντικά πράγματα φέτος, και σε αυτά πρέπει να εστιάζουμε, όπως το γεγονός ότι ο κόσμος επέστρεψε στο θέατρο, όταν σε παλαιότερες παραγωγές τα εισιτήρια ήταν ελάχιστα. Ενώ θετικά πρέπει να εκτιμηθεί ότι και οι τρεις παραγωγές είχαν πολύ θετικά σχόλια, και το ΔΗΠΕΘΕ μπήκε πλέον στην ψηφιακή εποχή με τα ηλεκτρονικά εισιτήρια.
“Καταδικαστήκαμε να παίξουμε σε μια σκηνή ακατάλληλη για θέατρο”
Καταλήγοντας ο Φίλιππος Σοφιανός εστίασε σε συγκεκριμένα προβλήματα που υπονόμευσαν τις παραστάσεις: “Η χαώδης αίθουσα”, είπε αναφερόμενος στην κεντρική σκηνή του Μεγάρου Χορού, όπου έχει βρει προσωρινά θεατρική στέγη το ΔΗΠΕΘΕ αφού στο κτήριό του γίνεται ανακατασκευή. “Η αίθουσα αντενδείκνυται για κωμωδία. Όταν ο πρώτος θεατής απέχει 35 μέτρα από τον ηθοποιό. Η σκηνή είναι ακατάλληλη για θέατρο. Καταδικαστήκαμε να παίξουμε σε μια σκηνή ακατάλληλη για θέατρο. Περιμέναμε θέατρο τον Σεπτέμβριο, δεν έχουμε. Καταδικαζόμαστε και πάλι. Και μετά θα ψάχνουμε πάλι τι φταίει”. Σε άλλο σημείο της παρέμβασής του ο Φίλιππος Σοφιανός είπε “Με αυτές τις συνθήκες που παρέχει το θέατρο, ούτε σπίτι δεν μπορώ να βρω στην Καλαμάτα να νοικιάσω. Ούτε άνθρωπο δεν μπορώ να φέρω για σεμινάριο”, δήλωσε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στα στενά οικονομικά διαθέσιμα που έχει το ΔΗΠΕΘΕ που δεν παρέχει ούτε στέγη για τους επαγγελματίες ηθοποιούς και τους συντελεστές που έρχονται από την Αθήνα για παραστάσεις για τη σεζόν στην Καλαμάτα.
Ανάγκη για “καλλιτεχνική στέγη” για τους ηθοποιούς του ΔΗΠΕΘΕΚ
Πέρα από τις “αρρυθμίες” που επισημάνθηκαν και είναι σίγουρο ότι θα δρομολογηθεί η λύση τους, ένα γεγονός ιδιαίτερα σοβαρό που πρέπει να προβληματίσει, είναι η έλλειψη στέγης διαμονής για τους επαγγελματίες ηθοποιούς που έρχονται από την Αθήνα για να συμμετέχουν ως καστ σε παραγωγές του ΔΗΠΕΘΕΚ, και δεν έχουν που να μείνουν. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της χειμερινής σεζόν οι ηθοποιοί έμεναν στην Καλαμάτα σε ξενοδοχείο, χάρις στη χορηγία επιχειρηματιών. Η έλλειψη στέγης είναι ένα βασικό θέμα που πρέπει να δει η δημοτική αρχή με την αξιοποίηση ενός ακινήτου από όσα διαθέτει για το σκοπό αυτό. Που θα γίνει το καλλιτεχνικό σπίτι για όλους τους καλλιτέχνες που έρχονται για να συμμετέχουν στις παραγωγές του, χωρίς να επιβαρύνεται με έξοδα διαμονής το ΔΗΠΕΘΕ. messinialive
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου