Ολοκληρώνεται η ψηφιοποίηση του κεντρικού Κοιμητηρίου Καλαμάτας
Ομόφωνα ψηφίστηκε ο νέος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικών Κοιμητηρίων στη συνεδρίαση της Κοινότητας Καλαμάτας. Πρόκειται για έναν αναμορφωμένο Κανονισμό που εκπόνησε το Τμήμα Προσόδων και Κοιμητηρίων του Δήμου Καλαμάτας υπό την επιμέλεια της αντιδημάρχου Οικονομικών Πιπίνας Κουμάντου, η οποία έκανε και την παρουσίαση του Κανονισμού, και έδωσε τις αναγκαίες διευκρινήσεις.
Η αντιδήμαρχος Οικονομικών Πιπίνα Κουμάντου δήλωσε ότι ολοκληρώνεται η ψηφιοποίηση του Κοιμητηρίου και θα υπάρχει στο εξής πλήρης καταγραφή. Όπως εξήγησε, από την καταγραφή προκύπτει ότι υπάρχουν πάνω από 2.000 τάφοι, 2.000 οστεοθυρίδες και πάνω από 6.000 οστεροφυλάκια. Έχουμε 31 Κοιμητήρια σε όλη την επικράτεια του Δήμου Καλαμάτας. Σύμφωνα με τη νομοθεσία όταν κάποιος πεθάνει στην περιφέρεια του Δήμου Καλαμάτας υποχρεωτικά θάβεται σε κοιμητήριο του Δήμου, ανεξαρτήτως αν είναι δημότης ή μη. Επίσης, διευκρίνισε ότι στα Κοιμητήρια των Κοινοτήτων θάβονται κάτοικοι ή πολίτες που έχουν καταγωγή από εκεί. Η Αντιδήμαρχος ανέλυσε τις αλλαγές που επιφέρει ο νέος Κανονισμός που βάζει τάξη και οργάνωση στο Κεντρικό Κοιμητήριο της Καλαμάτας, ενώ στην ίδια κατεύθυνση θα λειτουργήσουν και τα υπόλοιπα. Καταργούνται οι ζώνες (τύπου Α, Β, Γ ) και ο άτυπος αυτός διαχωρισμός των νεκρών, και οι θέσεις ταφής θα ενοποιηθούν.
100-150 οι οικογενειακοί τάφοι: Πιπίνα: “Θα επαναδιατεθούν οι ανενεργοί”-Διαφωνία Λύρα: “Η πόλη δεν χρειάζεται οικογενειακούς τάφους”
Ως προς τους οικογενειακούς τάφους δήλωσε ότι ενώ υπάρχουν περίπου 400, ουσιαστικά οι 100-150 είναι ενεργοί, δηλαδή καταβάλλονται τα σχετικά τέλη. Υπενθύμισε ότι ο οικογενειακός τάφος αφορά 3 γενιές, δηλ. γονείς, παιδιά και εγγόνια, και προανήγγειλε την τακτοποίηση και σε αυτόν τον τομέα, λέγοντας ότι οι ανενεργοί οικογενειακοί θα αποχαρακτηριστούν και θα επαναδιατεθούν ως ατομικοί. Με εξαίρεση βεβαίως όσους αποτελούν μνημεία για τους οποίους θα γίνει προγραμματική σύμβαση με την Εφορεία Αρχαιοτήτων ώστε να γίνει η συντήρησή τους, καθώς πρόκειται για έργα τέχνης. Στο θέμα την έντονη διαφωνία του για την ύπαρξη οικογενειακών τάφων εξέφρασε ο Πρόεδρος της Κοινότητας Παναγιώτης Λύρας, που δήλωσε ότι “η πόλη δεν θέλει οικογενειακούς τάφους” εννοώντας ότι πρέπει να σταματήσει ο διαχωρισμός αυτός.
Ο Πρόεδρος της Κοινότητας Καλαμάτας υπογράμμισε ότι “δεν πρέπει να έχουμε Κοιμητήρια δύο ταχυτήτων”, το κεντρικό και τα περιφερειακά αλλά όλα να λειτουργούν στο ίδιο πλαίσιο, κάτι άλλωστε που θα επιτευχθεί μέσω του νέου Κανονισμού Λειτουργίας. Η Αντιδήμαρχος Πιπίνα Κουμάντου δήλωσε ότι δημιουργεί ο Δήμος Μητρώο Επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον χώρο του κεντρικού Νεκροταφείου, εξηγώντας ότι αφορά όσους προσφέρουν υπηρεσίες στο Νεκροταφείο ( γραφεία τελετών, ταφή-εκταφή, πλύση οστών, αφή καντηλιών κλπ), διευκρινίζοντας ότι ο Δήμος πρέπει να γνωρίζει ποιοί δραστηριοποιούνται εκεί, και να είναι σύννομοι.
Ανάγκη εξεύρεσης χώρου για νέο νεκροταφείο
Τα προβλήματα κορεσμού του κεντρικού Νεκροταφείου έθιξαν με τη σειρά τους οι σύμβουλοι της Αντιπολίτευσης, Θεόδωρος Σταυριανόπουλος και Μιχάλης Κουτίβας. Όπως ανέφερε Μιχάλης Κουτίβας το σημερινό νεκροταφείο έχει κορεστεί και πρέπει να βρεθεί νέος χώρος εκτός αστικού ιστού της πόλης. Επίσης, το Νεκροταφείο στα Γιαννιτσάνικα πρέπει να επεκταθεί, καθώς και αυτό χωροταξικά έχει υπερκαλυφθεί. Ζήτησε να καταργηθούν οι ζώνες και να μην αναφέρονται στον Κανονισμό, ενώ ζήτησε και ειδική μέριμνα για τους άπορους.
Δήμαρχος: “Η Καλαμάτα χρειάζεται νέο Κοιμητήριο που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές της ανάγκες-Είμαστε σε αναζήτηση”
Ο Δήμαρχος που παραβρέθηκε για λίγο στη συνεδρίαση συμφώνησε ότι “η Καλαμάτα χρειάζεται νέο νεκροταφείο, που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές της ανάγκες και να έχει τη δυναμική και το κύρος που πρέπει. Είμαστε σε αναζήτηση. Δεν είναι εύκολο. Είναι πάρα πολύ δύσκολο. Οι άδειες οι περιβαλλοντικές είναι πάρα πολύ απαιτητικές”, δήλωσε χαρακτηριστικά.
Οι παρατηρήσεις Λύρα για τον νέο Κανονισμό
-Υπάρχει πρόβλημα λειτουργικό-χωρητικότητας. Η πόλη προσεγγίζει τους 80.000 κατοίκους, οπότε έχει ανάγκη έναν χώρο με “ποιότητα που να αγγίζει το 2025”
-Παρατηρήσεις έγιναν τόσο από τον Παναγιώτη Λύρα όσο και από τον Φώτη Γαϊτάνη για τις πολιτικές κηδείες για τις οποίες δεν υπάρχει χώρος ενδεδειγμένος για να γίνονται. “Ούτε μια τέντα δεν τοποθετούμε στις πολιτικές κηδείες”, είπε χαρακτηριστικά. με την Αντιδήμαρχο να δηλώνει ότι ο χώρος που σήμερα είναι τα γραφεία θα εξυπηρετήσει αυτό τον σκοπό, δηλ. την τέλεση των πολιτικών κηδειών, και τα γραφεία ενδεχομένως μεταφερθούν στον νέο χώρο που έχει παραχωρηθεί, ωστόσο πιθανόν μελλοντικά να μην υπάρχει ανάγκη για γραφεία στο χώρο, αφού όλα θα έχουν ψηφιοποιηθεί.
-Πρέπει να γίνει αλλαγή και στο χώμα των τάφων, επισήμανε ο Παναγιώτης Λύρας, με την Αντιδήμαρχο να επισημαίνει ότι αυτό είναι μέσα στον κανονισμό, σε κάθε τάφο να μπαίνει και νέο χώμα εκτός νεκροταφείου, ώστε σταδιακά να ανανεωθεί.
-Ο πρόεδρος της Κοινότητας Καλαμάτας ζήτησε την παρουσία δημοτικού υπαλλήλου την ώρα της εκταφής ώστε να πιστοποιεί ότι έγιναν όλα όπως πρέπει, κα με σεβασμό, με την Αντιδήμαρχο να διαβεβαιώνει ότι θα το δει το θέμα.
-Ζήτησε επίσης να διευρύνονται σε κάθε περίπτωση αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για παράταση ταφής
-“Κανένα Κοιμητήριο δεν πληροί προσβασιμότητα για ΑμεΑ (ράμπες κλπ)
-Να μπουν κοινωνικά κριτήρια στα τέλη ταφής
-” Η καθαριότητα είναι πλημμελής. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο συνεργείο να φροντίζει το κοιμητήριο”
“Σοβαρό ζήτημα με την υγρασία”. Ζήτησε να γίνει παρέμβαση από τη ΔΕΥΑΚ ώστε να γίνει ένα δίκτυο ομβρίων υδάτων στο χώρο και να μη συσσωρεύονται τα νερά
-“Προτείνω να κάνετε κάτι ριζοσπαστικό-Να συγκροτήσετε Επιτροπή Κοιμητηρίων“, δήλωσε χαρακτηριστικά, που θα εποπτεύει τα θέματα και θα εξετάζουν ό,τι ζητήματα προκύπτουν.
-Να υπάρχει αναλυτικός πίνακας παραβάσεων και των αντίστοιχων κυρώσεων (πρόστιμα) κατά τη διαχείριση του χώρου, και να τηρούνται και να επιβάλλονται.
-“Είμαι κάθετα αντίθετος στην επαναδιάθεση οικογενειακών τάφων. Η πόλη δεν θέλει οικογενειακούς τάφους. Να συντηρήσουμε αυτούς που είναι μνημεία. Να ειδοποιήσουμε τους ιδιοκτήτες των υπολοίπων, αλλά νέους οικογενειακούς δεν νομίζω ότι πρέπει να διατεθούν γιατί δεν χωράμε….”
-Ζήτησε επίσης υπόστεγο που απαιτείται στον χώρο και τουαλέτες ΑμεΑ
-“Να δούμε το θέμα της στάθμευσης”
-Να εφαρμοστεί κυκλική οικονομία στα μάρμαρα που μπορούν να αξιοποιηθούν σε κάτι άλλο, όπως και στα λουλούδια που μπορούν να μεταφυτευτούν
-Απαιτείται να γίνει φύτευση δέντρων και διαχείριση πρασίνου, ενώ πρέπει να δουν και το θέμα της περίφραξης με προσθήκη ενδεχομένως φυτών. “Υπάρχουν 3 ξεραμένα κυπαρίσσια πάνω από 3 χρόνια”
Τα βασικά σημεία της τοποθέτησης της Αντιδημάρχου Πιπίνας Κουμάντου
-Ξεκαθάρισε ότι το θέμα των Κοιμητηρίων δεν αφορά μόνο την Διεύθυνση Οικονομικών, αλλά και άλλες Διευθύνσεις του Δήμου Καλαμάτας (Γεωτεχνικών, Καθαριότητας κ.α)
-Πρέπει να γίνει εκτεταμένη φύτευση και περιμετρικά και εντός του χώρου
-Πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις από τις τεχνικές υπηρεσίες πχ στο χωνευτήρι, να γίνει τακτοποίηση οστεοφυλακίου,και στον κενό χώρο να γίνει γραφείο
-Ετοιμάζεται προκήρυξη για 2 εργαζόμενους που θα κάνουν εκταφές/ταφές-“Κάνουμε το σταυρό μας να βρεθεί άνθρωπος”, δήλωσε χαρακτηριστικά η Αντιδήμαρχος.
-Θα γίνει προγραμματική σύμβαση με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας ώστε να συντηρηθούν τα μνημεία-έργα τέχνης που υπάρχουν στον χώρο του Κοιμητηρίου
-Δήλωσε ότι θα καταργηθούν οι ζώνες ταφής, και διευκρίνισε ότι είναι μόνο για υπηρεσιακούς λόγους η αναφορά τους στον Κανονισμό
-Η διαχείριση πρέπει να είναι κοινή σε όλα τα τα νεκροταφεία της επικράτειας του Δήμου
-Γίνονται 300-400 κηδείες το χρόνο
-Επί covid που έγιναν ταφές σε συγκεκριμένο τμήμα του Νεκροταφείου, ακολουθήθηκαν αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα, καθώς τότε είχε γίνει η εξής παρανόηση, είχε θεωρηθεί ως “λοιμώδες νόσημα”. Τα γραφεία τελετών ακολουθούσαν τα πρωτόκολλα και τους έθαβαν με νάιλον. Τώρα, σύμφωνα με τις οδηγίες από το Υπουργείο, απαιτείται εκταφή, αφαίρεση νάιλον, εκ νέου ταφή”
-“Πρέπει να μπαίνει φρέσκο χώμα, όταν γίνεται νέα ταφή. Αυτό πρέπει να το επιβάλλουμε”
-“Όσοι δραστηριοποιούνται εκεί να είναι γραμμένοι σε ένα Μητρώο ώστε ο Δήμος να γνωρίζει ποιός κάνει τί και πού. Να βρεθεί μια μέση λύση. Να υπάρχει έλεγχος
Για την ιστορία, ο νέος Κανονισμός Λειτουργίας ψηφίστηκε ομόφωνα με τις παρατηρήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης. Τα επόμενα βήματα είναι να έρθει στην Δημοτική Επιτροπή και στο Δημοτικό Συμβούλιο για ψήφιση, ώστε να ξεκινήσει και η εφαρμογή του.
Διαβάστε εδώ αναλυτικά τι προβλέπει ο νέος Κανονισμός Λειτουργίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου