Στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου την Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2025, το θέμα της μεταφοράς μαθητών ανέδειξε σωρεία προβλημάτων, παρά την προσπάθεια της Περιφερειακής Αρχής —όπως καταγγέλλεται— να παρουσιάσει μια πιο θετική εικόνα. Η διοίκηση κάλεσε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και μεταφορείς «να αναγνωρίσουν την προσπάθειά της», υποστηρίζοντας ότι διατίθενται σημαντικά κονδύλια και ότι «δεν υπάρχουν διαμαρτυρίες». Ωστόσο, η εικόνα που περιγράφηκε από γονείς και παρατάξεις φανερώνει σημαντικές δυσλειτουργίες.
Σύμφωνα με τις καταγγελίες, παιδιά με αναπηρία μεταφέρονται μέχρι και τέσσερα μαζί με ταξί, ακόμη και μαθητές του Ειδικού Νηπιαγωγείου στην Καλαμάτα, χωρίς την παρουσία σχολικών συνοδών. Υπογραμμίστηκε ότι έχουν καταγραφεί μεταφορές παιδιών κάτω των 12 ετών στο μπροστινό κάθισμα, πρακτική που αντιβαίνει στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ιδίως όταν πρόκειται για ΑμεΑ. Επιπλέον, περιορίζονται τα Ειδικά Μαθητικά Δελτία για δωρεάν αστικές μετακινήσεις, με αποτέλεσμα οικογένειες να επιβαρύνονται οικονομικά.
Σημαντική αιτία ταλαιπωρίας είναι και ο κακός συγχρονισμός των σχολικών ωραρίων με τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ: χάνονται διδακτικές ώρες, ενώ μικρά παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού ταξιδεύουν μαζί με μεγαλύτερους μαθητές, συχνά σε πολύωρες διαδρομές για να φτάσουν σε σχολεία γειτονικών χωριών. Σε απομακρυσμένες περιοχές περιορίζεται η χρήση ταξί, γεγονός που, σύμφωνα με τους καταγγέλλοντες, αυξάνει την ταλαιπωρία και τους κινδύνους· πολλές οικογένειες αναγκάζονται να μεταφέρουν μόνες τους τα παιδιά, ιδίως στην αρχή της σχολικής χρονιάς, έως ότου ρυθμιστούν τα δρομολόγια.
Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση εκπροσώπου της Ένωσης Γονέων Καλαμάτας, που περιέγραψε μεταφορά παιδιών ΑμεΑ «τέσσερα-τέσσερα», χωρίς συνοδό και χωρίς πρόβλεψη για έκτακτα περιστατικά (όπως κρίσεις επιληψίας). Παράλληλα, επικρίθηκε πρόταση εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ για «άνοιγμα» της αγοράς μεταφοράς μαθητών με συμμετοχή τουριστικών γραφείων, με το ερώτημα πώς ο ανταγωνισμός συνδέεται με τα δικαιώματα των μαθητών και την προστασία των αυτοαπασχολούμενων οδηγών στην ύπαιθρο.
Η Λαϊκή Συσπείρωση αποδίδει τις παθογένειες στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο της τελευταίας δεκαετίας (ΚΥΑ 24001/2013, αντικατάσταση με ΚΥΑ 50025/2018 και τροποποίηση με ΚΥΑ 53173/2022), το οποίο —όπως υποστηρίζει— επιβάλλει περιορισμούς στο δικαίωμα των παιδιών για δωρεάν μεταφορά. Στις αστικές μεταφορές, η προϋπόθεση απόστασης άνω των 2,5 χλμ. για τη χορήγηση δωρεάν Ειδικού Μαθητικού Δελτίου αφήνει εκτός πολλούς μαθητές, ενώ καταγγέλλεται ότι στην Καλαμάτα καταργήθηκε φέτος το ελευθέρας που ίσχυε πέρυσι, επιβαρύνοντας ξανά τις οικογένειες.
Με τα υπεραστικά δρομολόγια του ΚΤΕΛ καταγράφονται καθυστερήσεις, πολλαπλές στάσεις και μεγάλοι χρόνοι μετάβασης, ακόμη και όταν το σχολείο βρίσκεται σε γειτονικό χωριό. Το νέο σχολικό ωράριο (8:10–14:10) φέρεται να μην έχει ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό των δρομολογίων, με αποτέλεσμα μαθητές να «βολοδέρνουν» μέχρι το επόμενο λεωφορείο ή να φεύγουν νωρίτερα από το μάθημα. Επιπλέον, αναδείχθηκε ως προβληματική η μη χορήγηση δωρεάν ΕΜΔ σε πρωτοετείς των ΕΠΑΛ όταν επιλέγουν πιο μακρινό σχολείο λόγω ειδικότητας, με την κριτική ότι έτσι μπαίνουν αντικίνητρα στη μαθητική πορεία και διαρρηγνύονται οι σταθερές σχέσεις στο σχολικό περιβάλλον.
Για τα ΑμεΑ, παρά απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για μεταφορά έως δύο παιδιών ανά ταξί, αναφέρθηκαν περιπτώσεις με τρία ή τέσσερα παιδιά στο ίδιο όχημα και ελλιπής παρουσία συνοδών. Επισημάνθηκαν κίνδυνοι για την ασφάλεια, από την αφαίρεση ζωνών μέχρι αιφνίδιες κρίσεις, με την επισήμανση ότι ο οδηγός δεν μπορεί να αναπληρώσει τον ρόλο του συνοδού.
Πέρα από τις καθημερινές δυσλειτουργίες, η Λαϊκή Συσπείρωση καταγγέλλει ότι οι χαμηλές κρατικές δαπάνες —ιδίως μετά τα μνημόνια— και οι σύνθετες διαγωνιστικές διαδικασίες μετακυλίουν την ευθύνη στις ιδιωτικές επιχειρήσεις (ΚΤΕΛ, ταξί, τουριστικά γραφεία). Έτσι, προκύπτουν «άγονα» δρομολόγια και ελλιπής έλεγχος, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν συγκροτούνται οι υποχρεωτικές Επιτροπές Παρακολούθησης για την έγκαιρη και ασφαλή εκτέλεση των μεταφορών.
Ως λύση-πλαίσιο προτείνεται αποκλειστικά δημόσιο, δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς μαθητών: απόκτηση ιδιόκτητου στόλου λεωφορείων από δημόσιο φορέα, πρόσληψη οδηγών και συνοδών, σχεδιασμός δρομολογίων χωρίς ασφυκτικούς χιλιομετρικούς περιορισμούς και αξιοποίηση του στόλου και για άλλες εκπαιδευτικές μετακινήσεις (εκδρομές, πολιτιστικές και αθλητικές δράσεις). Η υλοποίηση αυτής της πρότασης, σύμφωνα με τη Λαϊκή Συσπείρωση, πρέπει να ξεκινήσει από τα ειδικά σχολεία.
Στο πεδίο των άμεσων αιτημάτων τίθενται: επαναφόρτιση των Ειδικών Μαθητικών Δελτίων, καθολική δωρεάν χρήση ΕΜΔ ανεξάρτητα από απόσταση και σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, αυστηρή απαγόρευση μεταφοράς πάνω από δύο παιδιών με ταξί στις περιπτώσεις ΑμεΑ, νηπίων και μαθητών πρώτης δημοτικού, υποχρεωτική παρουσία συνοδών σε όλα τα οχήματα που μεταφέρουν μαθητές (ιδίως ΑμεΑ), κατάλληλα διαμορφωμένα οχήματα, σχολαστικοί τεχνικοί έλεγχοι, αποζημίωση γονέων όταν δεν ικανοποιείται το δικαίωμα πρόσβασης στην εκπαίδευση με αύξηση του γονικού επιδόματος στο 1 ευρώ/χλμ. (από 0,35 ευρώ/χλμ.), ενίσχυση διοικητικών υπηρεσιών σχολείων και οικονομικών υπηρεσιών των Περιφερειών για ταχύτερες διαδικασίες, βελτιώσεις σε υποδομές οδικής ασφάλειας, και δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα για τη μεταφορά μαθητών.
Παράλληλα, ζητείται επίσημη ενημέρωση του Περιφερειακού Συμβουλίου για τα «άγονα» δρομολόγια, για τις Επιτροπές Ελέγχου και Παρακολούθησης που δεν έχουν συγκροτηθεί, καθώς και καταγραφή —ανά περιφερειακή ενότητα— των παιδιών ΑμεΑ που μεταφέρονται, με ποια μέσα και με πόσους συνοδούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου